Chris Blanckaert schreef voor PRO HOMEOPATHIA, de Belgische Patiëntenvereniging Homeopathie, een reeks met de titel "Een goede gezondheid begint bij goede levenshygiëne" die integraal op onze site gepubliceerd worden.

  Lees ook de andere artikels over        goede levenshygiëne

1426822_92226335 Wong mei teng

Gezond(er) worden en blijven

De mensen in mijn omgeving kunnen er niet omheen: sinds ik zo’n 3 en . jaar geleden beetje bij beetje de weg van de homeopathische geneeswijze ingeslagen ben, is mijn gezondheidstoestand op de meeste vlakken spectaculair verbeterd. Het heeft me aan het denken, zoeken, lezen, studeren... gezet. Waar ik in het begin heel aarzelend en argwanend aan mijn ‘ander’ medisch avontuur begon, is dit gaandeweg omgeslagen in en zeer bewuste keuze om anders met ziekte en gezondheid om te gaan.

Toch is dat niet altijd vanzelfsprekend. Dat merk ik ook in mijn directe omgeving. Afgaande op de zeer positieve resultaten van de homeopathische aanpak op mijn eigen functioneren, zou je kunnen verwachten dat mijn meest nabije familieleden en vrienden ook de stap zouden wagen. Maar zo eenvoudig ligt het blijkbaar niet. Ze vinden het allemaal knap en fascinerend en goed en... en dan komt de ‘maar’... Een van mijn zonen drukte het als volgt uit: ‘Weet je, mama, als ik serieuze keelpijn heb dan ga ik naar de dokter en dan wil ik maar één ding: een middel dat direct werkt en mij zo snel mogelijk van die vervelende pijn verlost. Want ik moet werken en heb geen tijd en geen zin om ziek te zijn. En dat geldt ook als ik de maand daarna buikpijn of hoofdpijn heb...’

 

Ik begrijp dit wel. Jonge mensen moeten vooruit. De prestatiedrang is niet te onderschatten. Gewoon eens uitzieken is er meestal niet bij: niet voor volwassenen maar ook niet voor kinderen want met koorts mogen ze niet naar de crèche of onthaalmoeder... Maar het gaat ook verder. Het probleem (keelpijn) ziet men als een ‘op zichzelf staand’ iets. De verantwoordelijkheid voor het (zo snel en efficiënt mogelijk) wegwerken ervan wordt vervolgens doorgeschoven naar de (huis) arts. Aan de ene kant weet iedereen het wel: stress moet je onder controle zien te houden, gezonde en evenwichtige voeding is belangrijk net als voldoende sport/beweging, goede nachtrust enz. maar ja, als je pijn hebt en ‘je denkt’ dat het met een pilletje op te lossen is, wat doe je dan? Helaas is dit een illusie: 90% van de keelontstekingen bijvoorbeeld is viraal en het duurt gemiddeld zo’n 4 à 5 dagen voor je er vanaf bent. Voor de 10 % bacteriële infecties brengt antibiotica hooguit 1 dag vlugger (subjectieve) beterschap. Het is dus schieten met een kanon op een vlieg. Bovendien worden de symptomen misschien wel onderdrukt maar dat wil niet zeggen dat het onderliggend probleem ook echt volledig opgelost is.

 

Het beeld dat men van ‘genezen’ heeft, sluit ook aan bij de steeds grotere medische versnippering en specialisatie. Wanneer iemand al lachend opmerkt: ‘Je hebt een dokter die gespecialiseerd is in de pink, een andere in de ringvinger een volgende in de middelvinger en ga maar door... maar weet er nog een dokter iets van de volledige hand?’ Dan begrijpt iedereen wat men bedoelt. Voor elk orgaan, elk deel van het lichaam is er wel een gespecialiseerde arts... en dat heeft ook zijn goede kanten. De medische wetenschap heeft sinds de tijd van Hahnemann een enorme verandering ondergaan. Er is zo veel mogelijk geworden. Maar wie waakt over het geheel? Tja, daar sta ik dan met mijn pleidooi voor homeopathie, voor een ‘holistische’ benadering.

Toch merk ik dat er stilaan een soort bewustwording groeit. Jonge mensen willen vooruit maar niet ten koste van om het even wat. Gaan werken oké maar quality-time met partner en kinderen moet er ook zijn... Het ‘totaal-plaatje’ wint aan belang en daarin zit ook de zorg en verantwoordelijkheid voor de eigen gezondheid. Want ‘keelpijn – dokter – tabletje – keelpijn weg’ is een ding maar ‘keelpijn vermijden of voorkomen’ is misschien toch iets beter. En een klein probleem nog tot daar aan toe maar moeilijker wordt het met de steeds groter wordende groep kinderen met ADHD, autisme, luchtweginfecties,... volwassenen met chronische vermoeidheid, burnout,... en ouderen met diabetes, Alzheimer of andere vormen van dementie... om nog maar niet te spreken van de bijwerkingen van talloze geneesmiddelen, de antibiotica die niet meer werkt, de verslaving aan slaappillen enz.

Wat doe je er aan?

Misschien toch maar eens kijken of Hahnemann ons niet verder op weg kan helpen. In het Organon, het basiswerk van de klassieke homeopathie, staan heel boeiende inzichten rond ziekte en gezondheid. Zo ook §77 Hahnemann waarschuwt (zo’n 200 jaar geleden!) voor ziekten die te wijten zijn aan
‘het genot van schadelijke dranken of voedingsmiddelen, aan allerlei uitspattingen die de gezondheid ondermijnen, aan het voortdurend ontberen van noodzakelijke levensbehoeften, aan verblijf in ongezonde, vooral vochtige streken, aan leven in kelders, vochtige werkplaatsen, ongeventileerde woningen. Ze komen door gebrek aan lichaamsbeweging of frisse lucht, door ongezonde overmatige inspanning van lichaam of geest, door constante verdrietelijkheden enz.’

Hanemann - Organaon

Op verschillende plaatsen in zijn boek pleit hij voor een soort ‘preventieve’ geneeskunde. Eerst en vooral moeten zo veel mogelijk ziekmakende factoren worden vermeden of uitgeschakeld. Je kan naar een arts/homeopaat toestappen omdat je met een hardnekkige hoest rondloopt maar hoeveel zin heeft dat en gaat je probleem werkelijk opgelost worden wanneer je ondertussen dapper verder een pakje sigaretten per dag oprookt of als je woont in een tochtige en door vocht en schimmel aangetaste woning?
In deze en volgende Nieuwsbrieven willen we daarom aandacht besteden aan de verantwoordelijkheid die wij als patiënt zelf hebben. Het is in eerste instantie aan ons om – waar nodig met hulp en ondersteuning van een homeopaat – zo veel mogelijk storende en ziekmakende factoren te vermijden of weg te werken.

Een eerste stap: Gezonde voeding

In een ideale wereld is de voeding die we kopen van uitstekende kwaliteit. Zij zit vol voedingsstoffen, komt uit de nabije omgeving en is bij voorkeur op een natuurlijke manier gekweekt, zonder gebruik van scheikundige pesticiden of meststoffen. Het vlees dat we eten is afkomstig van wild dat in de natuur geleefd heeft of van dieren die op een natuurlijke manier gevoed zijn: zonder toediening van antibiotica. De vis die we eten komt uit een zuivere rivier of zee. De werkelijkheid is minder ideaal.

Graangewassen, groenten, fruit...

Vanaf het begin van het productieproces gaat vaak kwaliteit verloren. Groenten die geteeld zijn op een intensief bewerkte grond zijn minder dens in voedingsstoffen. 20120319-Food_basket liz west from Boxborough, MA-2Ze zijn groter dan deze die geen kunstmest hebben gekregen en hebben zich niet moeten verdedigen tegen insecten of andere aanvallers. Net deze stoffen die de planten gebruiken om zich te beschermen tegen gevaar van buitenaf, prikkelen ook onze immuniteit om waakzaam te zijn. Bovendien verhogen ze vaak de ontgiftingsprocessen van ons lichaam. Dat is zeker gekend bij de koolsoorten, waarin een stof aanwezig is die ons lichaam aanzet om schadelijke stoffen te elimineren. Eigenlijk zou in elk dieet per dag 2 porties van één of andere koolsoort moeten zitten zoals broccoli, bloemkool, spruitjes, groene kool, spitskool, paksoi, boerenkool enz.

Vetten, vleeswaren, vis

Vetten worden soms ‘gehydrogeneerd’. (Hydrogeneren is het chemisch binden van waterstof aan de vloeibare oliën, waardoor ze veranderen in vet). Daardoor worden er transvetten geproduceerd die de bewaringsperiode kunnen verlengen of de textuur van voeding veranderen. Je vindt ze dan ook in bijna alle junkfood, gebak, koekjes, industriële voeding, kant en klare bereidingen en in sommige margarines. Ze versnellen het natuurlijk verouderingsproces en hebben een bewezen invloed op borstkanker en hart- en vaatziekten. Wilde zeevis is vaak vervuild met kwik, PCB’s (een groep van zeer giftige organische chloorverbindingen), dioxines en zware metalen (lood, kwik, arseen...). In vis zitten veel omega 3 vetzuren die we goed kunnen gebruiken. Maar hoe groter de vis, hoe meer de vervuilende stoffen geconcentreerd zijn in het vet van de vis. Runderen, varkens, kippen... worden (bij)gevoederd met producten die van nature niet op hun menu staan (maïs en soja bv in plaats van gras). Hun vertering wordt hierdoor verstoord en zij krijgen ontstekingen in het maag-darmstelsel. 80 procent van het wereldwijd gebruik van antibiotica gaat naar dieren. Dat zorgt voor resistente kiemen. Deze kunnen bij mensen gevaarlijke infecties veroorzaken waartegen geen antibiotica meer opgewassen zijn.

Voedingsgewoonten

We weten dat deze darmflora, die ongeveer 1,5kg bedraagt(!) vitaal is voor het bewaren van onze immuniteit, de vertering en de productie van essentiële voedingsstoffen. We willen niet dat er in onze darmflora ook maar de minste negatieve beïnvloeding is van buiten.

Om de darmflora gezond te houden moeten we vooral de goede bacteriën voeden en de slechte bacteriën, gisten en parasieten uithongeren. Hoe doen we dat? Door veel vezels te eten maar geen suikers, transvetten of voedingsmiddelen die snel opgenomen worden.

Joanna Kosinska photo-1452715949016-e9a77a69c7d4

En dan is er nog het probleem van gluten. Waar we het over hebben zijn de gluten die een mens niet kan verteren. 

Er bestaat veel controverse rond maar feit is, dat het aantal mensen dat de erfelijke ziekte coeliakie heeft, ongeveer 4 keer meer is dan 50 jaar geleden. Het aantal mensen met een niet-coeliakie gluten overgevoeligheid nam ongeveer 9 keer toe. Een mogelijke verklaring voor het stijgen van de gluten intoleranties is misschien dat we al zo toxisch belast zijn, dat de drempel voor intolerantie sneller bereikt wordt.

Een opdracht voor elke dag

Ons ontgiftingssysteem is zeer krachtig maar moet nu en dan de kans krijgen om op volle toeren te draaien. We kunnen niet vermijden dat we gecontamineerd worden met gif, maar we kunnen wel zorgen dat de hoeveelheid zo klein mogelijk is. We doen dat o.a. door:

Eerlijk voedsel te kopen: niet geraffineerd, niet geprocessed of uit de fabriek maar simpel en gewoon: een hele broccoli, gewone aardappelen (niet geschild en voorgekookt)...

Producten die niet uit het verre buitenland moeten ingevoerd worden verdienen de voorkeur evenals biologisch geteelde voeding. – veel groenten en fruit te eten, weinig koolhydraten en zuivel en GEEN suiker. – Koop vis, vlees en gevogelte van goede kwaliteit. – Eventuele tekorten die we hebben kunnen soms met voedingssupplementen aangevuld worden. 

Toegegeven, het kan wat meer tijd en energie vragen: kant en klare dingen die je maar even in de microgolf oven zet... of zelf verse soep maken. Maar er is anderzijds zo’n groot aanbod aan kookboeken die bol staan van gemakkelijke en gezonde recepten en bovendien kan ‘samen koken’ heel leuk en ontspannend zijn...

Alles hangt af van de keuzes die je maakt, de prioriteiten die je legt of
zoals het spreekwoord zegt

‘Iets dat de moeite waard is, is ook veel moeite waard’

Met dank aan dr Bert Lefevre en VSU voor de bijdrage over gezonde voeding. Zijn volledige tekst uit nr. 88 van Homeopathisch Bekeken (winter 2014/15)  is gepubliceerd op deze site onder de titel Dossier | Homeopathie en Voeding

 

  Lees ook de andere artikels over        goede levenshygiëne

Geplaatst in Alle rubrieken, Patiëntervaringen en getagd met .