Inleiding
Soms word je als homeopaat geconfronteerd met patiÎnten waarbij je, ondanks het geven van homeopathische remedies ñ nochtans zorgvuldig en vanuit jaren lange ervaring gekozen ñ niet het gewenste en verhoopte resultaat bereikt.
De woorden van Hahnemann indachtig heb ik mij de vraag gesteld welke ëstoringení mee aan de basis kunnen liggen, niet alleen van de gezondheidsproblemen maar ook van de mindere werking van de homeopathische middelen.
In mijn zoektocht vond ik antwoorden in de ëfunctionele geneeskundeí. De inzichten die daaruit groeien liggen mee aan de basis van deze artikels. Het domein is echter zo uitgebreid en interessant dat ik hier enkel een algemene kijk op de zaak kan geven. Ik ben mij er van bewust dat dit stof tot discussie bevat maar het is een spoor dat zeker aandacht verdient.
Vertrekpunt
Het was Hahneman zelf die in het Organon sprak over het belang van levensomstandigheden, voeding en medicinale substanties.
In ß4 vindt hij het een taak van de geneesheer om storende factoren weg te houden van de gezonde mens, als hij weet dat diens gezondheid daardoor kan bedreigd worden. Hij breekt hier dus duidelijk een lans voor een soort preventieve geneeskunde.
Hij gaat daarop verder in ß94. Als de arts een patiÎnt ondervraagt, moet hij steeds vragen naar zijn bezigheden, zijn gebruikelijk leefpatroon, dieet, en huiselijke omstandigheden. Hij moet uitzoeken welke aspecten ziekte kunnen verwekken of onderhouden, om door de eliminatie ervan de genezing te kunnen bevorderen.
In ß259-263 belicht hij een ander aspect van de voeding. Vermits een zo kleine homeopathische dosis al een effect heeft op de vitale kracht van de persoon, moeten alle andere stoffen die ook medicinaal kunnen zijn, uit de voeding van de patiÎnt geweerd worden om geen disharmonische toestanden te veroorzaken. Hahnemann gaat hier wel bijzonder ver in het verbieden van allerlei zaken zoals, koffie, Chinese thee, maar ook kruidenthee, bepaalde biersoorten, Ö chocola, parfums, sterk geurende bloemen enz.
Hij is hier zo radicaal dat het bijna onmogelijk is om dit in het moderne leven toe te passen. Een homeopaat die zoveel beperkingen aan zijn patiÎnten oplegt, zou al snel zonder patiÎnten zitten. Je gezond verstand gebruiken en dergelijke zaken zo veel mogelijk beperken, is waarschijnlijk beter haalbaar.
De basisprincipes vat hij samen in ß 261: Naast de homeopathische behandeling is het volgens Hahnemann ook noodzakelijk om bepaalde levensregels toe te passen. Ten eerste het wegnemen van elementen die de genezing storen. Ten tweede het toevoegen van elementen die de genezing bevorderen, zoals een op onschuldige wijze oppeppen van geest en gemoed, in bijna alle weersomstandigheden actief bewegen in open lucht
(bijv. dagelijkse wandelingÖ) en verder het nuttigen van geschikte, voedzame en niet-geneeskrachtige voeding en drank.
Wie had ooit gedacht dat ik nog Schriftgeleerde ging worden. In het volgende artikel probeer ik deze inspiraties toe te passen op onze tijd.